Світова економіка входить у фазу глибокої перебудови. Нові політичні стратегії, спрямовані на захист внутрішніх ринків, поступово змінюють контури глобальної взаємодії. Як зазначається у звіті World Economic Outlook (WEO 2025-2026), «попри незначне підвищення короткострокових прогнозів, глобальне зростання залишається стриманим, адже нові політичні заходи лише починають проявляти свою дію».
Після періоду різких тарифних війн і торговельних протистоянь країни починають шукати баланс між національними інтересами та глобальною співпрацею. Деякі екстремальні кроки були пом’якшені завдяки «домовленостям і перезапуску торговельних відносин», проте загальне середовище, за словами експертів МВФ, «залишається нестабільним». Тимчасові чинники, що підтримували активність у першій половині 2025 року, зокрема ефект попередніх замовлень (front-loading), поступово вичерпуються.
Світ на межі сповільнення
Світовий ВВП, за прогнозами, знизиться з 3,3% у 2024 році до 3,2% у 2025-му та 3,1% у 2026-му. Розвинені економіки зростатимуть приблизно на 1,5%, тоді як ринки, що розвиваються, залишаться на рівні трохи вище 4%. Інфляція демонструє стійку тенденцію до зниження, однак нерівномірно: у США вона залишається вище цільових орієнтирів, тоді як у більшості інших країн – навпаки, сповільнюється.
На горизонті – нові ризики. WEO 2025-2026 попереджає: «Тривала невизначеність, зростання протекціонізму та шоки на ринку праці можуть знизити темпи зростання. Фіскальні вразливості та потенційні фінансові корекції становлять загрозу для стабільності». Економічна турбулентність нині – не лише про ринки, а й про довіру до інституцій, які забезпечують цю стабільність.
Коли «добра політика» важливіша за «вдалу кон’юнктуру»
У другому розділі звіту World Economic Outlook звертається увага на феномен стійкості країн, що розвиваються. «Хоча сприятливі зовнішні умови відіграли певну роль, саме вдосконалення політичних рамок – “good policies” – стало ключовим чинником зміцнення здатності цих економік протистояти шокам».
Країни, які змогли підвищити ефективність монетарної та фіскальної політики, тепер менше залежать від валютних інтервенцій, а їхні центральні банки мають більшу автономію у формуванні внутрішніх фінансових умов. Ті ж держави, які не встигли модернізувати свої системи, ризикують втратити контроль над інфляційними очікуваннями. Відтермінування жорсткішої монетарної політики може призвести до значних втрат виробництва та дестабілізації внутрішніх ринків.
| Реальний ВВП | 2025 | 2026 |
|---|---|---|
| Світові обсяги виробництва | 3.2 | 3.1 |
| Країни з прогресивним рівнем розвитку економіки | 1.6 | 1.6 |
| Сполучені Штати Америки | 2.0 | 2.1 |
| Євро зона | 1.2 | 1.1 |
| Німеччина | 0.2 | 0.9 |
| Франція | 0.7 | 0.9 |
| Італія | 0.5 | 0.8 |
| Іспанія | 2.9 | 2.0 |
| Японія | 1.1 | 0.6 |
| Велика Британія | 1.3 | 1.3 |
| Канада | 1.2 | 1.5 |
| Інші розвинені економіки | 1.8 | 2.0 |
| Сумарні ринкові показники для країн, які розвиваються | 4.2 | 4.0 |
| Країни, що розвиваються в Азії | 5.2 | 4.7 |
| Китай | 4.8 | 4.2 |
| Індія | 6.6 | 6.2 |
| Країни, що розвиваються в Європі | 1.8 | 2.2 |
| Латинська Америка та Карибський басейн | 2.4 | 2.3 |
| Бразилія | 2.4 | 1.9 |
| Мехіко | 1.0 | 1.5 |
| Близький Схід і Центральна Азія | 3.5 | 3.8 |
| Саудівська Аравія | 4.0 | 4.0 |
| Африка на південь від Сахари | 4.1 | 4.4 |
| Нігерія | 3.9 | 4.2 |
| Південна Африка | 1.1 | 1.2 |
| Країни, що розвиваються з середнім рівнем доходу | 4.1 | 3.9 |
| Країни, що розвиваються з низьким рівнем доходу | 4.1 | 5.0 |
Інакше кажучи, у новій економічній реальності «щастить тим, хто добре підготувався». Зміцнені інституції, передбачувана політика та незалежність центральних банків – ключ до економічної витривалості, коли зовнішні фактори втрачають свою підтримувальну силу.
Промислова політика: новий глобальний тренд
Третій розділ WEO 2025-2026 присвячено темі промислової політики, яка стрімко повертається у фокус державних стратегій. Країни прагнуть «перебудувати свої економіки, підтримуючи стратегічні сектори й компанії, щоб підвищити продуктивність, зменшити залежність від імпорту – особливо енергетичного – та посилити стійкість».
Такі ініціативи, безумовно, можуть стати потужним каталізатором розвитку. Проте експерти наголошують: ефективність промислової політики «надзвичайно залежить від галузевих характеристик, які важко передбачити заздалегідь». Націоналізація виробництва у стратегічних сферах може призвести до довготривалого підвищення цін для споживачів, а фіскальні витрати на підтримку обраних секторів – стати критичним навантаженням для державного бюджету.
Більше того, навіть позитивні результати у вибраних галузях не завжди означають успіх на макрорівні. Ресурси можуть бути неефективно перерозподілені, а «незахоплені» сектори – втратити інвестиції та людський капітал. Саме тому ефективна промислова політика має спиратися на точне таргетування, сильні інституції, структурні реформи та узгоджені макроекономічні кроки.
Світ потребує довіри – і відповідальності
Сьогодні головне завдання урядів – відновити довіру. МВФ закликає до «реалізації достовірних, прозорих і сталих політик», до «збереження незалежності центральних банків» і до «відновлення фіскальних буферів». Без цього будь-які короткострокові перемоги будуть швидкоплинними.
Майбутнє глобальної економіки залежить від здатності держав мислити стратегічно, діяти виважено та забезпечувати сталість власних інституцій. І саме тут, у точці, де дані зустрічаються з аналітикою, формується новий підхід до управління світом – не через страх перед кризами, а через вміння передбачати їх і трансформувати у можливості.
І поки глобальна економіка переживає спектр потрясінь, ми допомагаємо фахівцям, науковцям і експертам робити свої аналітичні ідеї видимими. Наша команда професійно готує тези конференцій, фахові статті, дисертації, проводить наукове редагування й допомагає перетворити ваші дослідження на тексти, що працюють на репутацію.