ГЛОБАЛЬНА ЕКОНОМІКА 2026: нова ера політичних рішень у пошуках стійкості

Світова економіка входить у фазу глибокої перебудови. Нові політичні стратегії, спрямовані на захист внутрішніх ринків, поступово змінюють контури глобальної взаємодії. Як зазначається у звіті World Economic Outlook (WEO 2025-2026), «попри незначне підвищення короткострокових прогнозів, глобальне зростання залишається стриманим, адже нові політичні заходи лише починають проявляти свою дію».

Після періоду різких тарифних війн і торговельних протистоянь країни починають шукати баланс між національними інтересами та глобальною співпрацею. Деякі екстремальні кроки були пом’якшені завдяки «домовленостям і перезапуску торговельних відносин», проте загальне середовище, за словами експертів МВФ, «залишається нестабільним». Тимчасові чинники, що підтримували активність у першій половині 2025 року, зокрема ефект попередніх замовлень (front-loading), поступово вичерпуються.

Світ на межі сповільнення

Світовий ВВП, за прогнозами, знизиться з 3,3% у 2024 році до 3,2% у 2025-му та 3,1% у 2026-му. Розвинені економіки зростатимуть приблизно на 1,5%, тоді як ринки, що розвиваються, залишаться на рівні трохи вище 4%. Інфляція демонструє стійку тенденцію до зниження, однак нерівномірно: у США вона залишається вище цільових орієнтирів, тоді як у більшості інших країн – навпаки, сповільнюється.

Світовий ВВП

На горизонті – нові ризики. WEO 2025-2026 попереджає: «Тривала невизначеність, зростання протекціонізму та шоки на ринку праці можуть знизити темпи зростання. Фіскальні вразливості та потенційні фінансові корекції становлять загрозу для стабільності». Економічна турбулентність нині – не лише про ринки, а й про довіру до інституцій, які забезпечують цю стабільність.

Коли «добра політика» важливіша за «вдалу кон’юнктуру»

У другому розділі звіту World Economic Outlook звертається увага на феномен стійкості країн, що розвиваються. «Хоча сприятливі зовнішні умови відіграли певну роль, саме вдосконалення політичних рамок – “good policies” – стало ключовим чинником зміцнення здатності цих економік протистояти шокам».

Країни, які змогли підвищити ефективність монетарної та фіскальної політики, тепер менше залежать від валютних інтервенцій, а їхні центральні банки мають більшу автономію у формуванні внутрішніх фінансових умов. Ті ж держави, які не встигли модернізувати свої системи, ризикують втратити контроль над інфляційними очікуваннями. Відтермінування жорсткішої монетарної політики може призвести до значних втрат виробництва та дестабілізації внутрішніх ринків.

Реальний ВВП 2025 2026
Світові обсяги виробництва 3.2 3.1
Країни з прогресивним рівнем розвитку економіки 1.6 1.6
Сполучені Штати Америки 2.0 2.1
Євро зона 1.2 1.1
Німеччина 0.2 0.9
Франція 0.7 0.9
Італія 0.5 0.8
Іспанія 2.9 2.0
Японія 1.1 0.6
Велика Британія 1.3 1.3
Канада 1.2 1.5
Інші розвинені економіки 1.8 2.0
Сумарні ринкові показники для країн, які розвиваються 4.2 4.0
Країни, що розвиваються в Азії 5.2 4.7
Китай 4.8 4.2
Індія 6.6 6.2
Країни, що розвиваються в Європі 1.8 2.2
Латинська Америка та Карибський басейн 2.4 2.3
Бразилія 2.4 1.9
Мехіко 1.0 1.5
Близький Схід і Центральна Азія 3.5 3.8
Саудівська Аравія 4.0 4.0
Африка на південь від Сахари 4.1 4.4
Нігерія 3.9 4.2
Південна Африка 1.1 1.2
Країни, що розвиваються з середнім рівнем доходу 4.1 3.9
Країни, що розвиваються з низьким рівнем доходу 4.1 5.0

Інакше кажучи, у новій економічній реальності «щастить тим, хто добре підготувався». Зміцнені інституції, передбачувана політика та незалежність центральних банків – ключ до економічної витривалості, коли зовнішні фактори втрачають свою підтримувальну силу.

Промислова політика: новий глобальний тренд

Третій розділ WEO 2025-2026 присвячено темі промислової політики, яка стрімко повертається у фокус державних стратегій. Країни прагнуть «перебудувати свої економіки, підтримуючи стратегічні сектори й компанії, щоб підвищити продуктивність, зменшити залежність від імпорту – особливо енергетичного – та посилити стійкість».

Такі ініціативи, безумовно, можуть стати потужним каталізатором розвитку. Проте експерти наголошують: ефективність промислової політики «надзвичайно залежить від галузевих характеристик, які важко передбачити заздалегідь». Націоналізація виробництва у стратегічних сферах може призвести до довготривалого підвищення цін для споживачів, а фіскальні витрати на підтримку обраних секторів – стати критичним навантаженням для державного бюджету.

Більше того, навіть позитивні результати у вибраних галузях не завжди означають успіх на макрорівні. Ресурси можуть бути неефективно перерозподілені, а «незахоплені» сектори – втратити інвестиції та людський капітал. Саме тому ефективна промислова політика має спиратися на точне таргетування, сильні інституції, структурні реформи та узгоджені макроекономічні кроки.

Світ потребує довіри – і відповідальності

Сьогодні головне завдання урядів – відновити довіру. МВФ закликає до «реалізації достовірних, прозорих і сталих політик», до «збереження незалежності центральних банків» і до «відновлення фіскальних буферів». Без цього будь-які короткострокові перемоги будуть швидкоплинними.

Майбутнє глобальної економіки залежить від здатності держав мислити стратегічно, діяти виважено та забезпечувати сталість власних інституцій. І саме тут, у точці, де дані зустрічаються з аналітикою, формується новий підхід до управління світом – не через страх перед кризами, а через вміння передбачати їх і трансформувати у можливості.

І поки глобальна економіка переживає спектр потрясінь, ми допомагаємо фахівцям, науковцям і експертам робити свої аналітичні ідеї видимими. Наша команда професійно готує тези конференцій, фахові статті, дисертації, проводить наукове редагування й допомагає перетворити ваші дослідження на тексти, що працюють на репутацію.


2011-2025 PROFESSOR | Усі права захищені | ПРАВИЛА КОНФІДЕНЦІЙНОСТІ | ГАРАНТІЇ